Veelgestelde vragen

Per categorie kunt u hieronder de veelgestelde vragen raadplegen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de OnderwijsServicedesk van AanmeldenPO via contact.

Ouders

Ouders hebben vragen die ik niet kan beantwoorden, waar kunnen zij terecht?
Als ouders gedetailleerde vragen hebben over de aanmeldprocedure die u niet kunt beantwoorden, dan kunt u deze ouders doorverwijzen naar de OuderServicedesk. Ouders kunnen een e-mail sturen naar ouders@aanmeldenpo.nl met hun vraag of slechts hun contactgegevens e-mailen met het verzoek om teruggebeld te worden.

 

De OuderServicedesk is ook telefonisch bereikbaar via de gemeente Den Haag, via tel. 14070. Een medewerker van de gemeente Den Haag zal dan een terugbelverzoek sturen naar de OuderServicedesk van AanmeldenPO. Ouders worden binnen 3 werkdagen teruggebeld.

 

Veel antwoorden kunnen ouders ook vinden op scholenwijzer.denhaag.nl

Ik wil ouders graag extra informatie geven over de procedure, wat kan ik doen?
In het bestand ‘Regels Aanmeldbeleid Primair Onderwijs Den Haag’ wordt de gehele procedure uitgebreid uitgelegd. Als ouders veel inhoudelijke vragen hebben over loting of voorrangsregels, dan kunt u dit bestand aan de ouders toesturen of printen en meegeven.

 

U kunt ouders ook verwijzen naar scholenwijzer.denhaag.nl voor meer informatie over het aanmelden en het dowloaden van het digitaal Aanmeldformulier.

Wanneer kunnen ouders hun kind bij een school mét of zónder leerlingplafond aanmelden ?
Scholen zonder leerlingplafond: voor scholen zonder leerlingplafond loopt het aanmeldjaar van 1 oktober 2020 tot en met 30 september 2021. Gedurende dit aanmeldjaar nemen deze scholen alle kinderen aan die geboren zijn tussen 1 oktober 2017 en 30 september 2018. Na 30 september is het aanmeldjaar afgelopen en kunt u als school zonder plafond alleen nog kinderen uit de (extra) lotingsronde toegewezen krijgen (begin oktober en eind november).

Als ouders van deze kinderen na 30 september aanmelden voor een plekje op uw school, kunt u na 1 december 2020 kijken of u nog plaats heeft voor het kind. Na deze datum bent u vrij om te beslissen of u het kind wel of niet kunt aannemen.


Scholen met leerlingplafond: voor scholen met leerlingplafond loopt het aanmeldjaar ook van 1 oktober 2020 tot en met 30 september 2021, maar het aanmelden vindt plaats in één van de vier aanmeldperioden. Ouders kunnen hun kind aanmelden in één van de vier aanmeldperiodes binnen het aanmeldjaar waarin hun kind 3 jaar wordt. Kinderen die in september 3 jaar worden kunnen dus alleen aangemeld worden in de vierde aanmeldperiode.

 

Ouders worden vanuit de gemeente Den Haag gevraagd zich te houden aan de aanmeldperiode van het kwartaal waarin het kind 3 wordt. Om een gelijke verdeling van aanmeldingen over het aanmeldjaar te kunnen waarborgen.


Heeft uw school na de vierde aanmeldperiode nog plaatsten over, dan kunt u deze pas vergeven na 1 december 2020, omdat u in de extra lotingsronde eind november nog kinderen toegewezen kunt krijgen.

 

Na 1 december 2020 bent u vrij om de overgebleven plekken van het aanmeldjaar in te vullen.

5 Stappenplan - Stap 1. Aanmelden van een kind door de ouder(s) m.b.v. Aanmeldformulier

Kunnen ouders het Aanmeldformulier ook digitaal invullen?
Het Aanmeldformulier is te vinden op scholenwijzer.denhaag.nl. Door via deze link het Aanmeldformulier te gebruiken, kunnen ouders het Aanmeldformulier digitaal invullen. Ouders zullen vervolgens het Aanmeldformulier moeten printen en ondertekenenen. Vervolgens dient de ouder het Aanmeldformulier in te leveren op de eerste school van voorkeur. Dit kan via e-mail of fysiek (afhankelijk hoe de school dit aangeeft).

 

Naast het aanmeldformulier dient het identiteitsbewijs van het kind gecontroleerd te worden.

 

Veilig kopie ID-bewijs

Voor de controle van de gegevens op het aanmeldformulier heeft u een kopie ID van het kind nodig. Klik op volgende link om te lezen hoe ouders via de KopieID-app veilig een kopie ID van hun kind kunnen afgeven aan de school,

Zonder app kan dit ook. Dan kan onderstaande richtlijnen worden gevolgend over hoe u of de ouder een veilige kopie van het identiteitsbewijs maakt:

  • Maak in de kopie het burgerservicenummer onleesbaar, ook in de cijferreeks onderaan
  • Schrijf op de kopie dat het een kopie is
  • Schrijf op de kopie voor welke instantie of welk product de kopie is bedoeld. (Aanmelden op de basisschool + naam van de basisschool)
  • Schrijf op de kopie de datum waarop de kopie wordt/is afgegeven
Hoe worden voorrangsregels gehanteerd?
Een school met leerlingplafond kan kiezen voor het hanteren van voorrangsregels. De voorrangsregels zijn alleen van belang indien er meer aanmeldingen zijn dan kindplaatsen en worden alleen gehanteerd bij de loting op de school van eerste keuze.

 

Een school kan maximaal de onderstaande vier voorrangsregels hanteren en bepaalt zelf de volgorde. Indien er meer ‘voorrangskinderen’ zijn dan dat de school plaats heeft, wordt toelating bepaald op basis van de volgorde van de voorrangsregels.

  • Een broer of zus (ook halfbroer/halfzus/stiefbroer/stiefzus die bij u woont) van de aangemelde leerling zit al op de basisschool van eerste keuze
  • Mijn kind gaat naar de voorschoolse voorziening die nauw samenwerkt met de basisschool.
  • Woont in het gebied dat de school heeft aangewezen als voorrangsgebied
  • Ik werk zelf op de basisschool van eerste keuze

Let op!: op scholenwijzer.denhaag.nl zijn de voorrangsregels van iedere school met een leerlingplafond te vinden. Zorg ervoor dat deze gegevens overeenkomen met de gegevens op uw website en schoolgids van uw school.

 

NB. Alle scholen van het bestuur De Haagse Scholen (DHS) hanteren geen voorrangsregel "voorrangsgebied", omdat het hier om een openbare school gaat.

Ouders hebben vragen over beschikbare plekken op een school met leerlingplafond, wat kan ik ze wel/niet vertellen?
Ouders willen graag weten hoe groot de kans is dat ze een plekje kunnen bemachtigen op uw school. Ze zullen daarom snel vragen hoeveel aanmeldingen er al zijn, etc. AanmeldenPO adviseert sterk om hier geen uitspraken over te doen. We hebben ervaren dat ouders zich erg laten leiden door deze uitspraken, waardoor we achteraf te horen krijgen ‘maar er is gezegd dat ….’.
Wat kunt u dan wel zeggen? Op de scholenwijzer staan de cijfers van de afgelopen aanmeldperiodes. Ouders kunnen, door eerste uw school op te zoeken, en vervolgens onder de kop Kennismaken en aanmelden, Beschikbare plaatsen per aanmeldperiode in aanmeldjaar zien hoeveel aanmeldingen er zijn geweest en hoeveel beschikbare plekken er zijn. Op basis hiervan kan een inschatting gemaakt worden, dit is echter geen garantie. We hebben eerder gezien dat de aanmeldingen ontzettend kunnen verschillen per aanmeldjaar en -periode.
Wat doe ik met een kind met een 'zorgwens'?
Bij mogelijke extra ondersteuningsbehoefte wordt dit door ouders aangegeven op het Aanmeldformulier. In de aanmeldapplicatie wordt deze extra ondersteuning ‘zorgwens’ genoemd. De school van eerste voorkeur gaat met deze 'zorgwens'aan de slag.

Om te bepalen of er extra ondersteuning nodig is voor het kind met ‘zorgwens’, wordt na sluiting van elke aanmeldperiode een Multi Disciplinair Overleg (MDO) gehouden. Dit zal vóór de datum van schoolloting moeten plaatsvinden.

 

Tip: Tijdens het jaarlijkse startgesprek tussen directeur en adviseur SPPOH worden deze 4 MDO-afspraken o.v.b. gepland. Verstandig is om te controleren of de data voor de MDO-gesprekken gepland staan in de agenda van IB/directie. 

 

De uitkomst van het MDO wordt geregistreerd in de Aanmeldapplicatie. Hierbij gaat het om de bevindingen van de school. In de aanmeldapplicatie spreken we hierbij van ‘zorgplicht’.

Een kind met een extra ondersteuningsbehoefte (‘zorgplicht’) zal bij meer aanmeldingen dan plaatsen WEL meedoen met de schoolloting, maar NIET met de bovenschoolse loting.

Welke gegevens moet ik controleren met het identiteitsbewijs van het kind?
Stap 1: Aanmelden van een kind door de ouder(s) m.b.v. Aanmeldformulier

Hierbij zullen ouders ter controle van bepaalde gegevens het identiteitsbewijs van het kind  tonen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste kinderen in de juiste periode binnen het geldende aanmeldjaar worden ingevoerd in de aanmeldapplicatie van Onderwijs Transparant. Door controle en invoer van de juiste gegevens voorkomen we dat er kinderen dubbel of verkeerd in het systeem komen te staan.

 

  • Controleer de geboortedatum met het identiteitsbewijs van het kind

  • Controleer of het kind hoort in de actuele aanmeldperiode

  • Controleer de eerste officiële voornaam met het identiteitsbewijs van het kind

  • Controleer of alle velden leesbaar zijn ingevuld

  • Hebben ouders een ‘zorgwens’ aangegeven bij vraag 3? (zo ja, maak zo nodig een afspraak voor een MDO)

  • Zijn er minimaal 5 scholen ingevuld bij vraag 5? (tenzij voorrangsregel broer/zus)

  • Controleer of het Aanmeldformulier is ondertekend

Waarom moet ik de gegevens van het identiteitsbewijs van het kind controleren met de gegevens op het aanmeldformulier?
Bij het Aanmelden van een kind m.b.v. een Aanmeldformulier zullen ouders ter controle van bepaalde gegevens het identiteitsbewijs van het kind tonen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste kinderen in de juiste periode binnen het geldende aanmeldjaar worden ingevoerd in de aanmeldapplicatie van Onderwijs Transparant. Door controle en invoer van de juiste gegevens voorkomen we dat er kinderen dubbel of verkeerd in het systeem komen te staan.

 

In deze link vindt u een uitleg over de adviezen vanuit de Rijksoverheid hoe om te gaan met kopie identiteitsbewijs.

5 Stappenplan - Stap 2. School van eerste voorkeur neemt de aanmelding in behandeling

Hoe voer ik een Aanmeldformulier in? (Instructiefilmpje)
Via dit instructie filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe je in de Aanmeldapplicatie een Aanmeldformulier kunt invoeren.

 

5 Stappenplan - Stap 3. Schoolloting, centrale (bovenschoolse) loting > Besluiten nemen

Hoe voer ik handmatig de schoolloting uit? (Handleiding-OT Aanmeldingen)
Heeft u gezoken voor het uitvoerenvan een handmatige schoolloting, dan zult u voor het nemen van de besluiten nog enkele stappen moeten volgen. Hierbij kunt u gebruik maken van de actieknop ‘Automatische verwerking’. Met deze knop worden de voorrangsregels trapsgewijs toegepast in de volgorde die u als school heeft bepaald. Wanneer u meer aanmeldingen heeft ontvangen dan er plaatsen beschikbaar zijn in de actuele aanmeldperiode, dan blijven na toepassing van de voorrangsregels alleen de kinderen waaronder geloot moet worden in het ‘Overzicht besluiten nemen’ staan. Heeft uw school minder (of precies het aantal) aanmeldingen ontvangen dan er plaatsen beschikbaar zijn in de actuele aanmeldronde, dan krijgen alle kinderen de status toegelaten en zijn zij terug te vinden in het ‘Overzicht toegelaten kinderen’.

 

Het gebruik van de knop is niet verplicht. U kunt er ook voor kiezen om de voorrangsregels zelf toe te passen en per aanmelding een besluit te nemen. In de Handleiding-OT Aanmeldingen kunt u de stappen volgend die u moet nemen wanneer u gebruik wilt maken van de automatische verwerking.

Hoe voer ik handmatig de schoolloting uit? (Instructiefilmpje)
In dit instructie filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een handmatige schoolloting dient uit te voeren.

 

De handmatige verwerking van de besluiten en het organiseren van een schoolloting kost soms veel tijd. U kunt er beter voor kiezen om de digitale schoolloting aan te zetten in de Aanmeldapplicatie. Kiest u voor digitaal dan wordt Stap 3 van het aanmeldproces volledig voor u verwerkt en hoeft u niets te doen. De schoolloting wordt dan onder leiding van de notaris verricht en de besluiten voor u verwerkt. U kunt dit zelf instellen in OT door te gaan naar Beheer/Instellingen/Schoolloting, vervolgens vinkt u onderaan de pagina de perioden aan en klikt u op voorkeur opslaan.


De mensen die inmiddels voor digitaal hebben gekozen zijn positief over deze manier van werken!


Wanneer u zowel de schoolloting als de verwerking van de besluiten handmatig wilt blijven doen, zorg ervoor dat dit gebeurt volgens de procedureafspraken. Bij vragen van ouders over de loting, wordt controle uitgevoerd en beeldmateriaal opgevraagd.

Hoe stel ik de digitale schoolloting in?
U kunt dit zelf instellen in de Aanmeldapplicatie OT door naar Beheer/Instellingen/schoolloting te gaan. Vervolgens vinkt u onderaan de pagina de perioden aan en klikt u op voorkeur opslaan

 

De schoolloting wordt dan onder leiding van de notaris verricht en de besluiten voor u verwerkt. De scholen die inmiddels voor digitaal hebben gekozen zijn positief over deze manier van werken!

 

U hoeft alleen zelf nog de Plaatsingsbesluiten (digitaal) te versturen op het aangegeven moment, zie APO-jaarplanner. Controleer na het versturen of alle Plaatsingsbesluiten verstuurd zijn door bij Toegelatenkinderen de schuifbalk naar rechts te verschuiven, het kan zijn dat een emailadres niet correct is ingevoerd in de Aanmeldapplicatie of ingevuld is op het Aanmeldformulier. Neem dan telefonisch contact op met de ouder(s).

Wie informeert de uitgelote kinderen?
In het overzicht ‘Uitgelote kinderen’ staan kinderen die door de schoolloting zijn uitgeloot. Deze kinderen zullen automatisch deelnemen aan de centrale (bovenschoolse) loting. In de centrale (bovenschoolse) loting wordt via de digitale loting- en matchingmodule gekeken of er plek is op één van de andere scholen van de voorkeurslijst van het uitgelote kind.

U stuurt geen brief over de uitloting!!

 

Ouders ontvangen bericht (Brief uitloting + Plaatsingsaanbod school van lagere voorkeur) van de school waar ze wel geplaatst kunnen worden. Op het moment dat een kind is uitgeloot op alle scholen van hun voorkeurslijst, zullen ouders een bericht ontvangen vanuit AanmeldenPO.

Hoe werkt de centrale (bovenschoolse) loting?
De bovenschoolse loting vindt 4 keer per jaar plaats, na afloop van de schoolloting. Aangemelde kinderen die zijn uitgeloot op de school van eerste keuze worden automatisch meegenomen in de bovenschoolse loting voor een mogelijke plaats op één van de andere scholen op hun voorkeurslijst. Voor de centrale (bovenschoolse) lotingen wordt gebruik gemaakt van een gevalideerde lotings- en matchingsmodule (LMS) op basis van het DA STBsysteem (Deferred Acceptance - single tie break). In deze loting DA-STB wordt geen rekening meer gehouden met voorrangsregels. De centrale (bovenschoolse) loting vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de gezamenlijke schoolbesturen. Om zorg te dragen voor een transparante en deugdelijke werkwijze en uitvoering is een protocol opgesteld en voorgelegd aan een notaris. In het aanmeldjaar 2020-2021 zal een notaris aanwezig zijn bij de centrale bovenschoolse lotingen.
Hoe worden de besluiten genomen als ik heb gekozen voor een digitale schoolloting?
Dan zullen de besluiten voor al uw aanmeldingen automatisch worden verwerkt. Ook wanneer uw school minder aanmeldingen ontvangt, dan het aantal beschikbare plaatsen dat er in de actuele aanmeldronde is. De resultaten van deze automatische verwerking zijn te terug te vinden bij het ‘Overzicht toegelaten kinderen’. Wanneer uw school meer aanmeldingen ontvangt dan er plaatsen beschikbaar zijn, wordt de schoolloting digitaal voor u uitgevoerd.

 

AanmeldenPO zal bij de uitvoering van de digitale schoolloting zorgdragen voor een proces-verbaal, gemaakt door de notaris. Op de dag van de schoolloting zullen de resultaten zichtbaar worden bij ‘Overzichten’, onder ‘Toegelaten kinderen’ en ‘Uitgelote kinderen’.

 

U hoeft bij deze stap zelf geen acties te ondernemen. Pas op de dag dat de Plaatsingsbesluiten verstuurd moeten worden, zie APO-jaarplanning, worden er weer handelingen van u verwacht.

Wat gebeurt er met open of vrijgekomen plekken (VOVP)?
Wanneer u een bepaalde capaciteit voor een periode heeft opgegeven en deze niet opgevuld wordt, schuiven de open plekken automatisch door naar de volgende periode (dit kan reguliere ALM of VOVP zijn).


Open plek uit ALM 1 > opgeteld bij ALM 2
Open plek uit ALM 2 > opgeteld bij VOVP1
Open plek uit VOVP > opgeteld bij ALM 3
Open plek uit ALM 3 > opgeteld bij ALM4
Open plek uit AML 4 > opgeteld bij VOVP2

Er zijn in de volgende periode dan dus meer plaatsen beschikbaar; het vastgestelde periodeplafond van de periode + de bijgekomen open plekken uit de vorige periode.
 
Vrijgekomen open plekken, die ontstaan door teruggetrokken aanmelding(en), worden rechtstreeks opgeteld bij de eerstvolgende VOVP.

Wanneer een kind uitgeloot wordt op school van eerste voorkeur, wordt dit kind geplaatst op een school van lagere voorkeur of uitgeloot op alle voorkeuren en daarmee ‘niet geplaatst’.

Niet geplaatste kinderen of kinderen geplaatst op lagere voorkeur, kunnen meedoen in de extra loting; VOVP (in mei en november). In de VOVP worden open en vrijgekomen plaatsen op scholen met leerlingplafond geïnventariseerd. Bij het matchen in de bovenschoolse loting van de VOVP wordt bij de kinderen die in aanmerking komen om deel te nemen aan de VOVP gekeken naar hun oorspronkelijke voorkeurslijst. Er wordt dus gekeken of er een Open of Vrijgekomen Plek is voor dit kind op de school van eerste voorkeur. Is daar geen plek, dan kijkt het systeem naar de tweede school van voorkeur.

 

AanmeldenPO stuurt brieven naar de ouders van kinderen die in aanmerking komen voor de VOVP.

 

De VOVP verdeelt open en vrijgekomen plaatsen onder kinderen die geen plaats hebben of die geplaatst zijn op een school van lagere voorkeur en waarvoor op een school van hogere voorkeur plaats is vrijgekomen. De VOVP doet in feite hetzelfde als een reservelijst of wachtlijst. Voor een school betekent dit dat plaatsen optimaal bezet kunnen worden, voor ouders betekent dit een hogere plaats tevredenheid. Het kan voorkomen dat een school een kind heeft ingeschreven, en weer ‘kwijt’ raakt, omdat het kind in de VOVP een plaats aangeboden krijgt die hoger op de voorkeurslijst staat. Door de VOVP centraal te organiseren, is dit proces voor alle scholen en ouders transparant en eerlijk en vindt het plaats op gezette tijden (na de tweede en vierde aanmeldperiode). Een school kan dus geen aanbod aan ouders doen buiten de webapplicatie om.

5 Stappenplan - Stap 4. Plaatsingsaanbod versturen

Hoe verstuur ik het plaatsingsaanbod? (Handleiding-OT Aanmeldingen)
Wanneer u bij ‘Besluiten nemen’ een kind hebt ‘Toegelaten’, verschijnt deze aanmelding bij het menuitem ‘Overzichten’. U moet na het toelaten van kinderen een Plaatsingsaanbod sturen. Hoe u dit kunt doen, door gebruik te maken van de Samenvoegbrieven, kunt u terug vinden in de handleiding Handig OT – Overzichten.

 

Let op! Voor het versturen van het plaatsingsaanbod is een vaste dag in de APO-jaarplanning bepaald. Let op dat u deze dag hanteert en niet eerder het Plaatsingsaanbod verstuurt. Dit zorgt ervoor dat zowel kinderen die geplaatst worden op hun eerste school van voorkeur als kinderen die op een school van lagere voorkeur geplaatst worden, op hetzelfde moment geïnformeerd worden.

 

NB 1. Uw school hoeft alleen kinderen te informeren, die u heeft toegelaten en daarmee een Plaatsingsaanbod gaat doen. Tevens informeert u, indien van toepassing, de kinderen die vanuit de bovenschoolse loting bij u op school zijn geplaatst. U krijgt altijd bericht vanuit AanmeldenPO welke kinderen bij u op school zijn toegelaten naar aanleiding van de bovenschoolse loting (zie NB2).

 

NB 2. Kinderen die zijn uitgeloot en na de bovenschoolse loting op een school van lagere voorkeur terecht komen, ontvangen van de desbetreffende school een Plaatsingsaanbod (dit is een aangepaste brief die uitleg geeft over de plaatsing op een school van lagere voorkeur door uitloting). Deze kinderen kunnen bij de extra lotingsronde (VOVP) kiezen om mee te dingen op mogelijk vrijgekomen plaatsen. Hierover worden ze door AanmeldenPO geïnformeerd.

 

NB 3. Kinderen die op alle scholen van hun voorkeurslijst zijn uitgeloot, ontvangen een bericht vanuit AanmeldenPO. Deze kinderen kunnen bij de VOVP kiezen om mee te dingen op mogelijk vrijgekomen plaatsen. Hierbij mogen zij hun voorkeurslijst aanvullen. Ze worden door AanmeldenPO hierover geïnformeerd.

 

NB 4. Het is toegestaan om slechts in één van de vier aanmeldperioden aan te melden. Daarna staat het ouders altijd vrij om hun kind aan te melden bij een school zonder plafond.

Hoe verstuur ik het plaatsingsaanbod? (Instructiefilmpje)
In dit Instructiefilmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe u in de Aanmeldaplicatie OT de Plaatsingsbesluiten (digitaal) verstuurd.

5 Stappenplan - Stap 5. Inschrijving = definitieve plaatsing

Wat is de reactie termijn van ouders op het Plaatsingaanbod?
Ouders dienen binnen 4 weken hun Plaatsingsaanbod definitief te maken. Door hun kind in te schrijven op de school waarvan zij een plaatsingsaanbod hebben ontvangen. Pas wanneer het kind is ingeschreven, is de plaatsing definitief.

De reactietermijn van 4 weken wordt in de zomervakantie verlengd naar 8 weken.

 

De school benadert ouders die niet reageren (telefonisch of brief ter herinnering).

Indien ouder(s) geen gebruik maken van het Plaatsingsaanbod dan valt de gereserveerde plaats vrij. De vrijgekomen plaats wordt toegevoegd aan de beschikbare plaatsen voor de eerstvolgende Verdeling Open en Vrijgekomen Plaatsen (VOVP).

 

Als een school niet alle plaatsen in een aanmeldperiode heeft ingevuld (na afloop van de centrale (bovenschoolse) loting), dan worden deze plaatsen door de webapplicatie AanmeldenPO automatisch toegevoegd aan de eerst volgende periode.

Wat gebeurt er als een ouder zijn/haar kind terugtrekt?
Een ouder mag zijn kind maximaal in één aanmeldperiode, binnen het aanmeldjaar, aanmelden op een school met een leerlingplafond.

Alleen als een kind door verhuizing van school moet wisselen dat buiten het voedingsgebied van de school terecht komt, kan een kind opnieuw meedoen aan een aanmeldperiode. Hiervoor moet een verzoek ingediend worden bij de programmamanager AanmeldenPO. Ruilen van kindplaatsen tussen ouder(s) is niet toegestaan.

 

De programmamanager beoordeelt het verzoek en kan dit inwilligen en ervoor zorgen dat verwerken in het systeem mogelijk wordt. Een eerder toegekende schoolplaatsing vervalt dan. Het kind kan dan vervolgens worden teruggetrokken bij de vorige school (hierbij moet wel in het systeem ook de melding ‘melden bij aanmeldcoördinator’ worden geactiveerd) en opnieuw meedoen. De school die de terugtrekking moet verwerken in de aanmeldapplicatie neemt in deze situatie vooraf contact op met de programmamanager AanmeldenPO.

De vrijkomende plaats wordt door de webapplicatie automatisch toegevoegd aan de eerstvolgende ronde VOVP.

Jaarlijks terugkerend

Waarom kunnen ouders hun kind pas aanmelden nadat het kind 3 jaar is geworden?
De Wet Primair Onderwijs beschrijft dat ouders hun kind pas mogen aanmelden op de basisschool nadat ze 3 jaar zijn geworden. De voorgaande procedure was eigenlijk dus niet in lijn met de wet. Door de komst van de huidige procedure wordt aan de wettelijke kaders voldaan.
Welke scholen werken met een leerlingplafond en welke scholen werken zonder leerlingplafond?
Als ouders opzoek zijn naar scholen en ze vragen welke scholen wel/geen leerlingplafond hebben, kunnen ze het best scholenwijzer.denhaag.nl raadplegen, omdat hier ook per wijk/stadsdeel gesorteerd kan worden. Indien u opzoek bent naar een lijst(pdf) van scholen met plafond kunt u hier klikken en de lijst voor scholen zonder plafond vindt u hier.
Waarom werkt de aanmeldprocedure met 4 aanmeldperiodes voor scholen met een leerlingplafond?
Scholen met een leerlingplafond werken met 4 aanmeldperiodes, om een zo goed mogelijke spreiding te krijgen over het aanmeldjaar. Het is niet mogelijk om met 1 (2 of 3) aanmeldperiode(s) te werken, omdat alle kinderen uit dat aanmeldjaar 3 jaar moeten zijn om zich te mogen aanmelden. Dit betekent dat de oktoberkinderen bijna 4 jaar worden en moeten starten op school, terwijl de september kinderen net 3 jaar zijn geworden. Vier aanmeldperiodes zijn daarom het meest optimaal, meer aanmeldperiodes zou mogelijk voor meer werkdruk op scholen zorgen.
Wanneer houd ik een intake gesprek met ouders van nieuwe kinderen?
In de evaluatie kwam naar voren dat veel scholen noemen dat het veel tijd kost om intake gesprekken te houden met kinderen die uiteindelijk toch niet haar hun school komen. Het is wenselijk om zo’n intake gesprek te houden met ouders die u als school nog niet kennen (geen broertjes/zusjes of voorschool). Dit intake gesprek kunt u dan het best houden ná het Plaatsingsaanbod en voorafgaand aan de definitieve inschrijving.

 

Blijkt dat er alsnog een extra ondersteuningsbehoefte nodig te zijn, die uw school niet kan bieden, dan kunt u alsnog opzoek naar een school die dit wel kan bieden.

Hoe zet ik de juiste sjablonen in de Applicatie AanmeldenPO?
Hoe controleren?

Het is de bedoeling dat alle scholen met plafond de volgende brieven als samenvoegsjablonen in hun applicatie hebben staan:

 

  • ALM124-brief plaatsingsaanbod school van eerste keuze
  • ALM124-brief uitloting en plaatsingsaanbod op lagere voorkeursschool

 

  • Brief Bevestiging aanmelding (dit is niet verplicht, maar wel handig als zij per post de bevestiging aanmelding moeten versturen)

 

Wenselijk om ook de versie ALM3 van beide brieven er al in te hebben staan, maar dit kan ook in juni.

  • ALM3-brief plaatsingsaanbod school van eerste keuze (ivm reactietermijn 8 weken)
  • ALM3-brief uitloting en plaatsingsaanbod op lagere voorkeursschool (ivm reactietermijn 8 weken)

 

Staan bij ‘voorkeuren’ de juiste 2 brieven geselecteerd?

  • Sjabloon voor plaatsingsaanbod op school van eerste keuze

ALM124-plaatsingsaanbod

  • Sjabloon voor uitloting en plaatsingsaanbod op school van lagere voorkeur

ALM124-uitloting + plaatsingsaanbod

 

De inhoud van de brieven kan je checken op de volgende punten:

  • Bevat de brief de samenvoegcode (OT-ID-casus) bij kenmerk?
  • Staat de datum met samenvoegcode [vandaag] of op 12 februari 2021?
  • Is de brief voorzien van het logo van de school?
  • Ondertekening door de directeur / interim? Check naam met actuele scholenverzameloverzicht
  • Als er in de brief staat vermeld dat bijgevoegd inschrijfformulier ingevuld/ingeleverd moet worden, is het wel handig dat dit ook in hetzelfde document is toegevoegd

VOVP

Geen vragen en antwoorden in deze rubriek

Technische OnderwijsTransparant

Ik heb hulp nodig met het werken in OnderwijsTransparant, waar kan in terecht?
In OnderwijsTransparant(OT) staan diverse handleidingen, waarin het werken met de applicatie wordt uitgelegd. Als u bent ingelogd, ziet u rechtsboven in het oranje een ?, door hier op te klikken ziet u handleidingen verschijnen. Als u op handleidingen klikt, kunt u kiezen uit alle beschikbare handleidingen per onderwerp. Mocht de handleiding geen uitkomst bieden, neem dan contact op met de onderwijsservicedesk (070 – 315 63 50 of via servicedesk@aanmeldenpo.nl). Dit kan ook via het contactformulier op deze website.
Hoe kan ik me inschrijven voor een (herhalings)training OnderwijsTransparant?
Op deze website kunt u zich ook aanmelden voor gebruikerstrainingen. Deze worden enkele keren per jaar georganiseerd, op basis van vraag. Mocht er maar één of enkele aanmelding(en) zijn, dan wordt gekeken of we naar de school toe kunnen komen voor een training.
Aanmelden voor een gebruikerstraining van via deze link.
Waarom kan ik de gegevens vanuit OT niet direct koppelen aan mijn LAS?
Voor inschrijving in het LAS heeft u een BSN van het kind nodig. Bij het aanmelden op de basisschool mag het BSN niet gevraagd worden, omdat dit geen verplichte informatie is bij aanmelding. OnderwijsTransparant kan hierdoor geen koppeling maken naar het LAS, daarnaast is de hiervoor eventuele benodigde koppeling erg prijzig. Mogelijk kan hier in de toekomst een oplossing voor gevonden worden.